reklam/propaganda

Hejsan! Just nu sitter jag här i min soffa och tänker. Har ni någon gång tänkt på hur extremt påverkad man faktiskt blir av alla reklam som vi blir pumpad med varje dag? Det slog mig idag når jag satt på tunnelbanan och läste i en tidning. Där fanns ett test på vilket schampo som var det bästa, och tidningen hade utsett Bliss asian repair som nummer 1. Min första tanke var:
" Det där schampo borde jag kanske testa", sen slog det mig att i just det testet fanns det mängder av gömd reklam. Det skulle absolut inte förvåna mig om ägarna till Bliss faktiskt hade betalat tidningen enbart för att välja dem som nummer 1. För det är väl så det fungerar? Den som har råd att betala mest, den hamnar också på topp.

Tänk er hur lätt det egentligen skulle vara att få oss människor att tänka på ett visst sätt. Många påstår att de inte blir påverkade av vad de ser: Reklam.
Om man istället skulle byta ut reklamen mot propaganda, vad skulle då hända?
Det skulle bli Nazi-Tyskland igen.



Så, hur lättpåverkade är vi egentligen?
/I


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0